زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

آثار احباط





احباط از ماده «حبط» و در لغت به معنای فاسد کردن و هدر دادن است و در اصطلاح انجام عمل به گونه‌ای است که بر خلاف وجه استحقاق ثواب باشد. با توجه به آیات قرآن کریم احباط موجب بی‌ارزشی اعمال کافران در قیامت و موجب خسران و زیانکاری می‌شود.


۱ - بی ارزشی در قیامت



یکی از آثار احباط، بی‌ارزشی اعمال کافران در قیامت می باشد: «اولـئک الذین کفر وا بآیات ربهم ولقائه فحبطت اعمالهم فلا نقیم لهم یوم القیامة وزنا؛ آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند؛ به همین جهت، اعمالشان حبط و نابود شد! از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد!» («فلانقیم لهم وزنا...» تفریعی بر حبط اعمال است.)

۲ - زیانکاری



خسران و زیانکاری از دیگر آثار زیانبار حبط عمل است: «... ومن یکفر بالایمان فقد حبط عمله وهو فی الآخر ة من الخاسر ین؛ ... و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه می‌گردد؛ و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود.»
«... حبطت اعمالهم فاصبحوا خاسر ین؛ اعمالشان نابود گشت، و زیانکار شدند.»
«... اولـئک حبطت اعمالهم فی الدنیا والآخر ة واولـئک هم الخاسر ون؛ اعمالشان در دنیا و آخرت نابود شد و آنها همان زیانکارانند!»
«ولقد اوحی الیک والی الذین من قبلک لئن اشر کت لیحبطن عملک ولتکونن من الخاسرین؛ به تو و همه پیامبران پیشین وحی شده که اگر مشرک شوی، تمام اعمالت تباه می‌شود و از زیانکاران خواهی بود!»

۳ - پانویس


 
۱. قیومی مقری، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج۱، ص۶۵.    
۲. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۷۲.    
۳. طوسی، محمد بن حسن، التبیان، ج۲، ص۲۰۸.    
۴. کهف/سوره۱۸، آیه۱۰۵.    
۵. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۴۰۰.    
۶. مائده/سوره۵، آیه۵.    
۷. مائده/سوره۵، آیه۵۳.    
۸. توبه/سوره۹، آیه۶۹.    
۹. زمر/سوره۳۹، آیه۶۵.    


۴ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۲، ص۲۸۸، برگرفته از مقاله «آثار احباط».    


رده‌های این صفحه : اصطلاحات قرآنی | حبط عمل




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.